noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Allt klart för sammanslagningen av Tieto och EVRY: Nu är TietoEVRY legalt ett bolag

05 december 2019

TietoEVRY Corporation PRESS RELEASE 5 December 2019 7.30 am CET

NOT FOR PUBLICATION, DISTRIBUTION OR RELEASE, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO AUSTRALIA, CANADA, JAPAN OR ANY JURISDICTION WHERE TO DO SO MIGHT CONSTITUTE A VIOLATION OF THE LOCAL SECURITIES LAWS OR REGULATIONS OF SUCH JURISDICTION.

Idag tillkännagav det nybildade företaget TietoEVRY att allt är klart för att slå samman två av Nordens största IT-leverantörer, Tieto och EVRY. Sista milstolpen i processen var att registrera företaget i det Finska Handelsregistret, vilket skedde idag den 5 december 2019. Det nya, kombinerade företaget går under namnet TietoEVRY och är börsnoterat på börserna i Stockholm, Helsingfors och Oslo.

– Vi ser mycket fram emot att tillsammans skapa ett ledande nordiskt företag för digitala tjänster, med 24 000 medarbetare globalt, varav cirka 10 000 är konsulter inom digitala tjänster. Vi ser avsevärda möjligheter på marknaden, för såväl våra kunder som för vårt kombinerade företag, säger Kimmo Alkio, VD för TietoEVRY.

– Konsultmarknaden växer snabbt och en betydande del av IT-investeringarna drivs av så kallade datadrivna tjänster. Genom att kombinera våra styrkor kan vi öka tillväxttakten och därmed leverera ett högre värde till våra kunder, medarbetare och aktieägare. Nu fortsätter vi vår gemensamma resa genom att integrera våra verksamheter och kulturer, samt se över synergier. Vårt nordiska arv som bygger på öppenhet, förtroende, mångfald och hållbarhet, inspirerar oss att skapa ett digitalt försprång för företag och för samhället i stort, avslutar Kimmo Alkio.

För information kring aktier och annan IR-relaterad information, se börsmeddelande på TietoEVRY.com

För frågor från media:

Kia Haring, Head of Global Communications and Corporate Responsibility, +358 40 765 3700, kia.haring(at)tieto.com

Unni Strømstad, EVP Communications & Marketing, tel +47 9775 3453, unni.stromstad(at)evry.com

TietoEVRY skapar digitala fördelar för företag och för samhället i stort. Vi är ett av de ledande företagen inom digitala tjänster och mjukvara, med lokal närvaro och global kapacitet. Vår framgång grundar sig i våra nordiska värden.

TietoEVRY har sitt huvudkontor i Finland. Våra 24 000 experter världen över tillhandahåller tjänster åt tusentals kunder inom privat och offentlig sektor i drygt 90 länder. Den årliga omsättningen uppgår till cirka 3 miljarder EUR. TietoEVRY är noterat på NASDAQ i Helsingfors och Stockholm, samt på Oslo Børs.

www.tietoevry.com

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn