TietoEVRY og Microsoft inngår strategisk partnerskap for skytjenester

29 januar 2020

Espoo, Finland – 29. januar, 2020 - TietoEVRY og Microsoft offentliggjør i dag et strategisk partnerskap som gjør det mulig for nordiske virksomheter og offentlig sektor med å utnytte skytjenester i sin digitale endring. Sammen vil selskapene forene ekspertise i verdensklasse for å hjelpe kundene sine med å utnytte fordelene med både offentlige og private skytjenester. Et utviklingsprogram for å sertifisere 3 000 ansatte i TietoEVRY i Microsoft Azure, bidrar til å etablere det største miljøet for Azure i Norden.

Skymiljø er ryggraden i digitale endringsprosjekter. TietoEVRYs erfaring gjennom flere år med kundeprosjekter viser at organisasjoner kan øke farten på introduksjon av nye løsninger med opptil 70 prosent gjennom bruk av sky. Samtidig kan de oppnå en kostnadsreduksjon med inntil 30-40 prosent gjennom driftsoptimalisering og oppnå avansert sikkerhet.

Både TietoEVRY og Microsoft har en sterk tilstedeværelse innenfor privat og offentlig sektor i Norden. Sammen vil selskapene være i stand til å hjelpe nordiske kunder i deres transformasjon til sky med en kombinasjon av offentlig og hybride skyløsninger. Den voksende mengden data og datadrevne muligheter krever dybdekunnskap om industri, markedsmekanismer og Microsoft Azures brede spekter av tjenester og kontinuerlige innovasjon gir kundene skalerbarhet, smidighet og fart.

TietoEVRY kommer også til å fokusere på å gjøre hovedvekten av sine programvareløsninger klare for sky på Azurefor raskere verdiskapning og raskere tilgjengelighet for kundene. Intelligens i skyen gjør det mulig med kontinuerlig utvikling av spesifikke løsninger til industrien samt økt innovasjon.

I tillegg til å samle det beste innen teknologi og konsulenttjenester, vil selskapene øke satsningen gjennom et program for skysertifisering av 3 000 ansatte i TietoEVRY.

«Vi er ekstremt glade for partnerskapet», sier Kimmo Alkio, CEO i TietoEVRY«Våre felles globale kapasiteter og nordiske tilstedeværelse gjør det mulig å gi kundene betydelige fordeler i form av skalerbarhetbedre pålitelighet, større innovasjonskraft og mer avansert sikkerhet. Ved å kombinere det beste av Microsofts og vår ekspertise kan vi akselerere kundenes transformasjon til sky, og gjennom dette digitale endringer over alle de nordiske samfunn. Kompetanseutviklingsprogrammet for å sertifisere tusenvis av ansatte i TietoEVRY på Microsoft Azure gir store muligheter for den enkelte. Samtidig som vi får skapt den største talenthuben regionen.»

«Alle selskap og organisasjoner må gå igjennom en digital transformasjon for å utvikles og overleve,» sier Vahé Torossian, CVP, Microsoft Vest-Europa.

«Sammen med TietoEVRY kan vi hjelpe våre nordiske kunder med å utvikle et digitalt tankesett, utvikle nye evner og bygge datadrevne organisasjoner hvor beslutninger, handlinger og innovasjon er mer smidige og basert på data. Uavhengig av om selskapene ønsker å samhandle bedre med kunder, myndiggjøre egne ansatte, forbedre driften, eller fornye produkter og tjenester, trenger de troverdig, sikker og pålitelig skyteknologi, og en partner med høy kompetanse som kan guide og supportere dem hele veien.»

For mer informasjonkontakt:

Microsoft Norge pressekontakt, +47 47079019, norwaypress@microsoft.com

TietoEVRY Newsdesk, +47 95221578news@tietoevry.com

TietoEVRY skaper digitale fordeler for bedrifter og samfunnet. Vi er et ledende nordisk tjeneste- og programvarehus innen digitalisering med lokalt nærvær og global kapasitetVåre nordiske verdier og arv styrer vår framgang.

TietoEVRY har sitt hovedkontor i Finland og har 24 000 eksperter ansatt globalt. Selskapet bistår tusenvis av private og offentlige kunder i mer enn 90 landTietoEVRY omsetter for omkring tre milliarder Euro hvert år og aksjen er registrert på NASDAQ i Helsinki og Stockholm, i tillegg til Oslo Børs. www.tietoevry.com

Microsoft (Nasdaq “MSFT” @microsoft) legger til rette for digital transformasjon gjennom intelligente skytjenester og distribuert intelligens. Microsoft har som formål å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.

Hovedkontoret til Microsoft ligger i Redmond i staten Washington i USA. Selskapet ble grunnlagt i 1975 og har i dag mer enn 115.000 ansatte over hele verden. Microsoft etablerte kontorer i Norge i 1990 og har 300 ansatte ved hovedkontoret på Lysaker utenfor Oslo og 260 ansatte i Microsoft Development Center i Oslo, Trondheim og Tromsø. I Norge samarbeider Microsoft med over 1700 partnere som tilbyr Microsoft sin teknologi og produkter til det norske markedet.