Tieto og Glaston inngår strategisk samarbeid

12 september 2019

Glaston, en innovativ teknologileder innen behandling av glass, outsourcer mesteparten av sine IT-tjenester til programvare- og tjenesteelskapet Tieto. Gjennom et strategisk partnerskap vil Tieto støtte Glaston i å transformere deres IT-miljø for å bedre kunne imøtekomme nåværende og fremtidige forretningsbehov.

Med støtte fra Tieto vil Glaston effektivisere IT-tjenestene og øke kostnadseffektiviteten. Avtalen dekker infrastruktur, sluttbruker- og applikasjonsadministrasjonstjenester globalt. Glastons IT-tjenester har tidligere blitt håndtert av flere ulike leverandører, og å sentralisere tjenestene hos Tieto vil gi Glaston betydelige synergier. I tillegg vil Glaston og Tieto samarbeide for å øke nivået av digitalisering og automatisering av Glastons produkter og tjenester, samt fokusere på bedre utnyttelse av data ved for eksempel å ta i bruk Tietos dataplattform (Tieto Data Platform).

Glaston er en forløper innen skytjenester og planlegger å flytte flere tjenester til skyen - spesielt fra virksomheten Bystronic, som Glaston ovdertok i april 2019. Samarbeidet med Tieto støtter også Glaston i sitt ønske om å oppnå synergier fra Bystronic.

“Å sentralisere våre IT-tjenester hos Tieto betyr at vi kan fokusere på vår kjernekompetanse. Digitalisering og IoT-baserte løsninger er spydspissene i vår produktutvikling. Med støtte fra Tieto er vi ett steg nærmere å oppnå vår visjon om å øke digitaliseringene og automatiseringen av vår produksjon, helt ned til helautomatiske produksjonslinjer, sier IT-direktør Janne Puhakka i Glaston.

”Vi gleder oss over vårt strategiske partnerskap med Glaston. Vi er godt rustet til å støtte Glaston med de ypperste IT-tjenestene og vil fungere som Glastons proaktive innovasjonspartner når det kommer til å ta i bruk nye teknologier. For eksempel kan smart bruk av data skape betydelige konkurransefortrinn for Glaston, sier forretningspartner Harri Kulmala i Tieto.

Tjenestene vil bli overført til Tieto innen utgangen av første kvartal i 2020. Verdien av kontrakten er ikke opplyst.

For mer informasjon, kontakt:

Glaston Corporation, Joséphine Mickwitz, VP, IR, Communications and Marketing, Tel. +358 10 500 5070

Tieto Newsdesk, news(at)tieto.com, Tel. +358 40 570 4072

Glaston Corporation
Glaston er glassforedlingsindustriens innovative teknologileder som leverer utstyr, tjenester og løsninger til arkitekt-, bil-, sol- og apparatindustrien. Selskapet støtter også utviklingen av nye teknologier som integrerer intelligens i glass.

Fra april 2019 er Bystronic en del av Glaston Group. Sammen er vi opptatt av å gi våre kunder både den beste kunnskapen og den nyeste teknologien innen bearbeiding av glass, med det formål å bygge en bedre morgendag gjennom sikrere, smartere og mer energieffektive glassløsninger. Vi opererer globalt med produksjon, tjenester og salgskontorer i 12 land. Glastons aksjer (GLA1V) er notert på NASDAQ Helsinki Ltd.

Tieto
Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden, og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere.