noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisterin uudistus sujuvoittaa kansalalaisten asiointia

29 lokakuuta 2019

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on uudistanut yhdistysrekisterin tietojärjestelmänsä. Yhdessä Tiedon kanssa toteutettu sähköinen asiointipalvelu helpottaa yhdistysten asiointia. Uusi järjestelmä on rakennettu käyttäjäkokemuksen ehdoilla.

Suomi on yhdistysten luvattu maa. Suomessa on tälläkin hetkellä noin 110 000 rekisteröityä yhdistystä, ja arviolta niissä on jäseniä noin 10 miljoonaa. Moni ihminen on mukana useammassa yhdistyksessä. Yhdistysrekisteriä Suomessa ylläpitää ja hallinnoi Patentti- ja rekisterihallitus (PRH).

Patentti- ja rekisterihallitus on uudistanut yhdistysrekisterin tietojärjestelmänsä. Tieto on ollut toteuttamassa sähköistä asiointipalvelua ja osaa yhdistysrekisterin käsittelyjärjestelmästä. PRH on uudistanut yhdistysrekisterijärjestelmänsä tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa ja kumppaniensa kanssa. Yhdessä Tiedon kanssa toteutettu sähköisen asioinnin järjestelmä yhdistää uudella tavalla yhdistysrekisterin käsittelyjärjestelmän ja sähköisen asioinnin. Tämä helpottaa ja sujuvoittaa sekä yhdistysten että PRH:n toimintaa.

Kansalaisnäkökulmasta uudistus on merkittävä: uusi järjestelmä on helppokäyttöinen ja saavutettava. Näin mahdollisimman moni käyttäjäryhmä voi hyödyntää järjestelmää täysipainoisesti.

”Edellytys onnistuneelle yhdistysrekisteriuudistukselle oli sujuva yhteistyö eri osapuolten kesken, näin pääsimme asiakkaidemme kannalta hyvään lopputulokseen”, sanoo Patentti- ja rekisterihallituksen yritykset ja yhteisöt –tulosalueen johtaja Liisa Räsänen.

”Tehdyssä uudistuksessa ovat vahvasti mukana digitaalisen yhteiskunnan keskeiset elementit: kokonaisvaltaisuus, palvelujen yhdistettävyys ja käyttäjäystävällisyys. Digitalisaatio ei ole paperilomakkeiden skannaamista. Se on sitä, että yhteiskunnan eri toimijat tarjoavat helposti käytettävät kansalaispalvelut verkossa siten, että kaikki kansalaiset iästä ja digiosaamisen tasosta riippumatta voivat niitä käyttää. Olemme rakentaneet tätä yhdessä puolitoista vuotta ketterin menetelmin, ja kehittäminen jatkuu. Tällaisia ovat nykyaikaiset IT-hankkeet: yhdessä tehtäviä, ketteriä, jatkuvasti kehittyviä ja – loppujen lopuksi – kansalaisten elämää helpottavia”, sanoo Tiedon asiantuntija Esa Manneri.

Esa Manneri, asiakasvastaava, Tieto, esa.manneri@tieto.com, puh 0400 4444 77

Tietoa PRH:sta

Toimimme yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Rekisteröimme yritykset, yhdistykset, säätiöt ja muut yhteisöt sekä yrityskiinnitykset ja LEI-tunnukset. Tutkimme ja myönnämme patentit ja hyödyllisyysmallit. Rekisteröimme tuotteille ja palveluille tavaramerkin sekä muotoilulle mallisuojan. Huolehdimme tilintarkastajien hyväksymisestä ja valvonnasta. Valvomme säätiöiden toimintaa ja tekijänoikeuden yhteishallinnointia. Neuvomme ja koulutamme asiakkaitamme. Tarjoamme tietoa yrityksistä, yhteisöistä ja aineettomista oikeuksista. Olemme myös kansainvälisten PCT-patenttihakemusten uutuustutkimusviranomainen (ISA) ja patentoitavuuden esitutkimusviranomainen (IPEA).  https://www.prh.fi/fi/tietoa_prhsta.html

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi