noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Tutkimus: suomalaiset haluavat kesälainaa shoppailua varten

12 kesäkuuta 2019

Suomalaisten lainanottointo on korkeammalla kuin ruotsalaisten ja norjalaisten. Yli kolmannes suomalaisista (36 %) harkitsee ottavansa lainaa kesämenoihin tänä kesänä. Suomalaiset suhtautuvat lainanottoon paljon myönteisemmin kuin pohjoismaiset naapurimme Ruotsissa ja Norjassa. Ruotsalaisista lainanottohalukkaita kesää varten on 19 prosenttia ja norjalaisista 26 prosenttia.

Tiedot selviävät ohjelmisto- ja palveluyhtiö Tiedon teettämästä lainabarometrista, joka toteutettiin tänä vuonna toista kertaa Suomessa. Yougov-yhtiön toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yli 3 000 ihmistä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Suomalaisten halu ottaa kulutuslainaa on kasvanut. Vuonna 2018 vain reilu viidennes suomalaisista (14 %) oli kiinnostunut kulutuslainan ottamisesta. Lainanottohalukkuutta suomalaisilla on erityisesti shoppailua (12 % vastanneista), remontointia (10 % vastanneista) sekä auton tai moottoripyörän hankintaa (10 %) varten.

– Suomessa ollaan tutkimuksen mukaan kiinnostuneempia lainanotosta kuin pohjoismaiden serkustemme parissa, sillä halu kulutuslainan ottamiseen on merkittävästi kasvanut viime vuodesta. Tämä on linjassa toukokuun kuluttajaluottamusindikaattorin kanssa, jossa kuluttajat totesivat oman rahatilanteensa erittäin hyväksi. Kenties moni kokee näin ajankohdan otollisena lainanotolle, sanoo Sami Uski, Tiedon pankkiliiketoiminnan kehitysjohtaja.

Tavaroiden lainaaminen kiinnostaa ostamisen sijaan

Pohjoismaisiin kollegoihinsa verrattuna, suomalaiset ovat kaikista perinteisimpiä lainatoimittajan valinnassa. Suomalaisista 81 prosenttia ottaisi lainan joko nykyiseltä pankiltaan tai toiselta perinteiseltä pankilta. Lainanotossa suomalaiset arvostavat sekä korkotasoa (74%) että lainanantajan mainetta (45%), kun pohtivat lainanantotahoa.

– Tämä vastaa markkinoiden yleistä näkemystä suomalaisten kuluttajien pankkiuskollisuudesta. Moniin maihin verrattuna Suomessa pankkisuhde on vahvempi. Tutkimuksen tuloksista voisi päätellä, että kulutuslaina kiinnostaa niitä kotitalouksia, joilla on takana pitkäkin pankkisuhde ja talous kunnossa. Ei siis niinkään perinteinen pikavippien kohderyhmä, pohtii Sami Uski.

Lähes joka toinen suomalainen (46%) on kiinnostunut lainaamaan ja vuokraamaan tavaroita kuten autoja tai vaatteita niiden omistamisen sijaan. Erityisiä motivaatioita tavaroiden lainaamiseen ovat rahan säästäminen (45 %) ja valinnan vastuullisuus (31 %).  Käytännön toimet kuitenkin uupuvat vielä, sillä vain neljä prosenttia suomalaisista kertoo lainaavansa tai vuokraavansa tavaroita omistamisen sijaan tällä hetkellä.

– Tässä on kiinnostava ristiriita. Markkinoilla puhutaan runsaasti vastuullisen kuluttamisen merkityksestä ja kasvusta. Kuitenkin suomalaisten lainanottointoa on varsin perinteisiin kuluttajuuden muotoihin, kuten shoppailuun, remontointiin ja autoa tai moottoripyörää varten. Tämä varmasti kuvaa enemmän yhteiskunnan polarisaatiota kuin ristiriitaa yksittäisen ihmisen näkökulmasta, Uski sanoo.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt

Tiedon viestintä, 040 570 40 72, news@tieto.com

Tiedon lainabarometri perustuu markkinatutkimusyhtiö YouGovin Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa 2.–6.5.2019 tekemän kyselyn tuloksiin. Kyselyssä haastateltiin yhteensä 3 040 yli 18-vuotiasta naista ja miestä. Ruotsissa tehtiin 1 010, Norjassa 1 020 ja Suomessa 1 010 haastattelua. Tulosten virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä.

Lisätietoja täältä.