noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Tieto valittu strategiseksi kumppaniksi kehittämään suosittua Swish-mobiilimaksupalvelua Ruotsissa yhdessä Bontouchin kanssa

26 lokakuuta 2017

Swish-palvelun taustalla oleva Getswish aloittaa strategisen yhteistyön Tiedon ja ruotsalaisen Bontouchin kanssa mobiilimaksujen kehittämiseksi edelleen. Tavoite on tehdä maksuista vieläkin helpompia sekä kehittää uusia toimintoja Swish-palvelua Ruotsissa käyttävien yritysten, organisaatioiden ja noin kuuden miljoonan kuluttajan hyödyksi. Sopimus on kolmivuotinen ja siihen sisältyy optio kahdesta lisävuodesta. Swishin suomalainen verrokki on keväällä käynnistynyt Siirto-palvelu, jonka kehittämisessä Tieto on ollut alusta asti vahvasti mukana.

Getswish on pankkien omistama yritys, joka lanseerasi Swish-palvelun yksityishenkilöiden välisiin pikamaksuihin Ruotsissa vuonna 2012. Tämän jälkeen toimintoja on kehitetty myös yritysten, organisaatioiden ja verkkokauppojen käyttöön. Getswish on nyt valinnut laajan tarjouskilpailun jälkeen Tiedon ja Bontouchin strategisiksi yhteistyökumppaneiksi Swishin kehittämisessä.

Tiedon kanssa solmittu sopimus kattaa toimintojen ylläpidon, hallinnan ja tuen sekä uusien toimintojen kehittämisen. Tieto vastaa myös maksujärjestelmään liittyvien IT-palvelujen integroinnista eri yhteistyökumppanien ratkaisuihin (Service Integration and Management - SIAM) ja tekee läheistä yhteistyötä Bontouchin kanssa. Getswishin ja Bontouchin välinen sopimus kattaa uusien palvelujen innovoinnin, asiakaskokemuksen, käyttäjätutkimukset, sekä Swish-sovelluksen ja -verkkokäyttöliittymän kehittämisen ja hallinnan.

– Swish kehittyy erittäin nopeasti ja myös asiakkaidemme odotukset esimerkiksi palvelun turvallisuuden, saatavuuden ja vakauden suhteen kehittyvät jatkuvasti. Yhdessä Tiedon ja Bontouchin kanssa pystymme vastaamaan näihin vaatimuksiin uudella tasolla sekä rakentamaan uuden liiketoimintamallin, joka tukee moderneja ja innovatiivisia työtapoja, sanoo Getswishin toimitusjohtaja Anna-Lena Wretman.

Tiedolla on pitkä kokemus pankkialan ekosysteemeistä ja maksuratkaisuista Pohjoismaissa. Tieto tekee yhteistyötä muun muassa suomalaisen Automatian kanssa ja on ollut vahvasti mukana Ruotsin Swishiä vastaavan Siirto-mobiilimaksujärjestelmän kehittämisessä Suomessa.

– Tämä on todellinen unelmien yhteistyö ja tärkeä askel kohti tavoitettamme olla reaaliaikaisten maksujen ykköstoimija Pohjoismaissa. Swishistä on tullut nopeasti osa miljoonien ruotsalaisten arkea, mikä on avannut uusia mahdollisuuksia yrityksille ja organisaatioille. On todella innostavaa ja hienoa päästä kehittämään Ruotsin johtavaa mobiilimaksujärjestelmää yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa, sanoo Tiedon finanssisektorin johtaja Christian Segersven.

Bontouch on digitaalinen innovaatioyritys, joka keskittyy mobiilien kuluttajatuotteiden strategiseen kehittämiseen, tuotantoon ja hallintaan. Bontouch hoitaa sekä Ruotsissa että kansainvälisesti erilaisia palveluja, joilla on miljoonia käyttäjiä – pankkisektorilla muun muassa SEB:n ja Eurocardin maksutoimintoja.

– Olemme luonnollisesti iloisia ja ylpeitä siitä, että Getswish on valinnut meidät strategiseksi yhteistyökumppanikseen, sanoo Bontouchin toimitusjohtaja Martin Forsling. Getswishin tavoitteena on lisätä innovaatioiden nopeutta ja samalla säilyttää asiakastyytyväisyys korkealla tasolla – autamme heitä näissä asioissa. Swish-palvelun yksinkertaisuus on meistä hieno asia ja näemme siinä loistavaa kehityspotentiaalia, hän sanoo lopuksi.

Anna-Lena Wretman, toimitusjohtaja, Getswish AB
+ 46 70 227 9099,
annalena.wretman@getswish.se

Christian Segersven, finanssisektorin johtaja, Tieto
+358 20 7271394, christian.segersven@tieto.com

Martin Forsling, toimitusjohtaja, Bontouch AB
+46 768 89 79 00, martin.forsling@bontouch.com

Getswish

Swish on mobiilimaksupalvelu, joka tarjoaa helppoja, nopeita ja varmoja maksuja. Palvelu tuli yksityishenkilöiden väliseen käyttöön Ruotsissa vuonna 2012 ja sen jälkeen sitä on kehitetty kattamaan myös yritykset, yhdistykset ja organisaatiot. Swish-palvelulla on nyt noin 6 miljoonaa käyttäjää, jotka suorittavat noin 25 miljoonaa Swish-mobiilimaksua kuukaudessa.

Getswish AB:n omistajat ovat Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank ja Sparbankerna. Näiden lisäksi neljä muuta pankkia on liittynyt Swish-palveluun. Jokainen pankki vastaa itse oman palvelutarjonnan, ehtojen ja mahdollisten maksujen määrittelystä omille asiakkailleen. www.getswish.se

Tieto

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Bontouch