Tieto teknologiakumppaniksi tulevaisuuden terveydenhuollon ratkaisuja tutkivaan eCare for Me -projektiin

17 huhtikuuta 2019

Tieto tuo dataosaamisensa Business Finlandin rahoittamaan kolmivuotiseen eCare for Me -projektiin, jossa tutkitaan uusia tekoälyyn pohjautuvia terveydenhuollon tuote- ja palvelukonsepteja.

Tieto näkee yhdessä Helsingin yliopistollisen sairaalan (HUS) kanssa toteutettavan ja CleverHealth Network -ekosysteemissä käynnistetyn hankkeen ainutlaatuisena mahdollisuutena tehdä tekoälytutkimusta HUSin kansainvälisesti huippuluokkaa olevien tutkimusryhmien kanssa. Tieto suunnitteleekin investoivansa hankkeeseen seuraavan kolmen vuoden aikana yli 1,4M€.

eCare for Me -projektissa tutkitaan tekoälyyn pohjautuvia menetelmiä, jotka nopeuttavat sairauksien varhaista tunnistamista ja potilaiden ohjaamista oikeaan hoitoon. Tiedon HUSille toimittama tietoallasinfrastruktuuri on projektissa keskeisessä asemassa, sillä se mahdollistaa tutkimuksissa tehokkaan ja turvallisen terveysdatan hyödyntämisen.

Ensimmäiset projektissa tutkittavat ratkaisut liittyvät harvinaissairauksien varhaiseen tunnistamiseen, leukemian yksilöllistettyyn hoitoon sekä kotidialyysin optimointiin. Ratkaisujen tarkoituksena on sekä parantaa potilaan elämänlaatua että saavuttaa kustannustehokkuutta. Esimerkiksi kotidialyysiä lisäämällä voidaan Suomessa saavuttaa vuositasolla useiden miljoonien eurojen säästöt. Projektissa tavoitellaan tuotekonsepteja, jotka soveltuvat terveydenhuollon käyttöön kansainvälisesti.

”Olemme innoissamme mahdollisuudesta tutkia ekosysteemiyhteistyössä data-analytiikkaan ja tekoälyyn pohjautuvia menetelmiä, joita hyödyntämällä voimme luoda aivan uudenlaisia terveydenhuollon palveluita. Tarjoamalla terveydenhuollon ammattilaisille dataa oikeanlaisessa muodossa voimme mahdollistaa potilaille yksilöllisen, tehokkaasti valitun ja kohdennetun hoidon”, sanoo Tiedon Intelligent Wellbeing -ratkaisusta vastaava johtaja Matti Ristimäki.

Tieto Intelligent Wellbeing on tuoteperhe lääketieteellisen datan jalostamiseen ja esittämiseen, sekä koneoppimiseen ja tekoälyyn pohjautuvien ennuste- ja tunnistusmallien luomiseen.

Tiedon viestintä, news@tieto.com, 040 570 4072

Tieto
Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi